Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τετάρτη 19 Νοεμβρίου 2025

Ο Νομάρχης Έβρου και η ολοκλήρωση του αεροδρομίου Αλεξανδρούπολης (1948)


Το χειρόγραφο έγγραφο του Νοεμβρίου 1948, συνταγμένο από τον Νομάρχη Έβρου, αποτελεί ένα διοικητικό τεκμήριο με ιδιαίτερη ιστορική αξία για τη Θράκη. Φωτίζει τις τοπικές διοικητικές συνθήκες της μεταπολεμικής περιόδου, αλλά και τις πολιτικές εντάσεις που επηρέαζαν την εξέλιξη κρίσιμων αναπτυξιακών έργων. Ανάμεσά τους, πρωτεύουσα θέση κατείχε η ολοκλήρωση του αεροδρομίου Αλεξανδρούπολης, έργο με σαφείς αναπτυξιακές και γεωστρατηγικές προεκτάσεις για την περιοχή.

Στο κείμενο αναδεικνύεται η έντονη επιθυμία του Νομάρχη να παραμείνει στη θέση του μέχρι την αποπεράτωση του έργου. Η χαρακτηριστική του δήλωση —«…θέλω να τελειώσω το αεροδρόμιο, διότι νομίζω ότι χωρίς εμένα θα μείνει στη μέση…»— αποτυπώνει ένα μίγμα προσωπικής ευθύνης, αίσθησης καθήκοντος και φόβου ότι ενδεχόμενη αλλαγή στη νομαρχιακή ηγεσία θα επιβράδυνε ή θα έθετε σε κίνδυνο την πρόοδο του έργου. Η φράση αυτή λειτουργεί ως κλειδί για την κατανόηση της διοικητικής πραγματικότητας της εποχής, όπου η συνέχεια των προσώπων συνδεόταν άμεσα με την επιτυχία μεγάλων έργων υποδομής.

Παράλληλα, το έγγραφο αποκαλύπτει το τεταμένο πολιτικό και διοικητικό περιβάλλον στο οποίο λειτουργούσε ο Νομάρχης. Ο ίδιος καταγράφει πιέσεις και υπονομευτικές ενέργειες από κύκλους που επιδίωκαν την απομάκρυνσή του, με τον Μητσόπουλο να παρουσιάζεται ως βασικός διακινητής φημών περί επικείμενης αντικατάστασής του. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο αβεβαιότητας, ο Νομάρχης απευθύνεται στον Γρηγόρη Χρυσοστόμου, Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, καλώντας τον να επισκεφθεί την Αλεξανδρούπολη όπου —όπως αναφέρει— τον περιμένουν πολλοί φίλοι, ανάμεσά τους και ο στενός κοινός τους γνωστός, Τσινταράκης. Η αναφορά αυτή δείχνει την προσπάθεια του Νομάρχη να κινητοποιήσει πολιτικές και προσωπικές σχέσεις για να ενισχύσει τη θέση του.

Πέρα από τις προσωπικές αγωνίες του συντάκτη, το έγγραφο αποτελεί πολύτιμη πηγή για τη μελέτη των πολιτικών ισορροπιών στη Θράκη του 1948 και ταυτόχρονα αναδεικνύει τη σημασία που αποδόθηκε στην υλοποίηση του αεροδρομίου Αλεξανδρούπολης — ενός έργου που έμελλε να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην τοπική ανάπτυξη και στη στρατηγική σημασία της περιοχής.

Η μαρτυρία αυτή έχει και μια ακόμη σημαντική συνέπεια: υποδεικνύει ότι οι επίσημες πληροφορίες σχετικά με το χρονολόγιο κατασκευής του αεροδρομίου χρήζουν αναθεώρησης. Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα του Κρατικού Αερολιμένα Αλεξανδρούπολης «Δημόκριτος», ο αερολιμένας «στην αρχική του μορφή δημιουργήθηκε το 1944». Ωστόσο, το έγγραφο του 1948 αποδεικνύει ότι η κατασκευή του έργου βρισκόταν ακόμη σε εξέλιξη και μάλλον δεν είχε ολοκληρωθεί μέχρι τότε, γεγονός που καθιστά αναγκαία την επανεξέταση και επικαιροποίηση των ιστορικών στοιχείων που παρουσιάζονται επισήμως.

Το συγκεκριμένο διοικητικό τεκμήριο, επομένως, δεν προσθέτει μόνο μια νέα ψηφίδα στην τοπική ιστορία, αλλά συμβάλλει και στη διόρθωση ή συμπλήρωση της επίσημης ιστορικής αφήγησης για την ίδρυση και την ολοκλήρωση του αεροδρομίου Αλεξανδρούπολης.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου